Warning: Use of undefined constant THEME_VERSION - assumed 'THEME_VERSION' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /var/www/fs4/46/doctrina/public_html/wp-content/themes/doctrina/functions.php on line 15
Digilehti Terveyshotelli

LÖYDÄ SISÄINEN VENUKSESI! Lantionpohjalihakset tärkeässä roolissa

Jokaisen naisen paras ystävä, sisäinen venus

Naistentautien erikoislääkäri, pari- ja seksuaaliterapeutti Pirkko Brusila vastaa kysymyksiimme naisen venukseen eli lantionpohjalihaksiin liittyen

– Mikä on lantionpohjalihasten tärkein tehtävä?

Naisilla tärkeä tehtävä on kannatella kohtua ja muita sisäelimiä lantion sisällä.

Siihen liittyen sekä virtsan että ulosteen pidätyskyky perustuvat lantionpohjalihaksiin.

Myös raskauden aikana tarvitaan vahvoja lantionpohjalihaksia.

Lihasten avulla voi opetella antamaan ja tuntemaan seksuaalista mielihyvää.

– Miten löydät lihakset parhaiten?

Lihakset, joiden avulla voit katkaista virtsasuihkun, ovat lantionpohjalihakset. Voit myös viedä puhtaan sormen emättimeen ja kokeilla saatko lihastuntuman, kun supistelet niitä. Voit halutessasi käyttää tunnistamiseen myös dildoa.

Vastaanotolla pyydän nipistämään lantionpohjalihaksia, jotta potilas huomaa lihaksensa sisätutkimuksen aikana. Usein yritetään puristaa voimalla, mutta lantionpohjalihakset eivät lähde mukaan. Silloin puristamiseen käytetään vääriä lihaksia.

– Miksi ne löystyvät iän myötä?

Lantiossa on suppilomainen rakenne ja kuormitus kohdistuu kaikkiin sidekudoksiin lantion alueella. Raskaudet, raskas työ tai ylipaino voivat venyttää kudossäikeitä.

Kollageeni on kudosten rakennusaine. Estrogeenin vähenemisen myötä kollageenikin heikkenee ja lantiopohjassa kudokset antavat myöten. Lantionpohjalihaksia pitäisi opetella harjoittamaan jo pikku tyttönä. Näin voitaisiin ennaltaehkäistä myöhempää löystymistä.

– Voiko lantionpohjalihaksia korjata jumpalla vielä vaihdevuosi-iässä?

Joskus kudokset ovat vaihdevuosien jälkeen niin pahasti venyneet, että ne vaativat leikkausta. Kyseessä voi olla myös esimerkiksi kohdun laskeuma. Jos nainen on kuitenkin pitkään harjoittanut lantionpohjalihaksiaan, mitään leikkauksia tuskin tarvitaan myöhemmälläkään iällä. Pohjoismaissa naisilla kudokset eivät ole niin kestäviä ja joustavia kuin esimerkiksi arabinaisilla. Heitä auttaa geneettisten syiden lisäksi myös vatsatanssi, joka on mitä parhainta lantionpohjajumppaa.

– Voiko lantionpohjalihaksia treenata liikaa tai väärin?

Kyllä kaikkia lihaksia voi treenata myös ylikuntoon. Voimistelijanaisilla ja paljon kehonhallintalajeja harrastaneilla voi olla jopa liian piukat kudokset lantionpohjalihaksissa.

Synnytyksessä ponnistusvaihe voi silloin pitkittyä. Hyväkuntoisiakin lihaksia pitää osata rentouttaa ja hallita. Lantionpohjalihaksiin on siis kaikkien syytä tutustua.

Epäfysiologinen ja yksipuolinen treenaaminen aiheuttaa lihasongelmia. Siksi on tärkeää harjoitella monipuolisesti ja tasapainoisesti.

 

Bailamaman vinkit

Tässä Uuman lukijoille linkki Pysy Tiukkana -verkkovalmennukseen, kirjoita koodiksi uuma, niin saat 10 euron alennuksen:

Lue lisää valmennuksesta täältä >>

 

LÖYDÄ SISÄINEN VENUKSESI!

Venus on auringon jälkeen kirkkain planeetta. Meidän jokaisen pitäisi opetella tuntemaan oma rakkauden jumalattaremme, Venuksemme.

MIKÄ ON VENUS?

Venuksella tarkoitamme tässä lantionpohjalihaksia, joilla onkin monta nimeä, kuten rakkaallla lapsella. Lantionpohjalihakset ovat kehon ydin ja pohja. Valitettavasti näiden lihasten tärkeyden ymmärtää vasta silloin, kun pohja häviää. Lantionpohjalihasten on tarkoitus kannattaa kaikkea niiden yläpuolella olevaa, eli puolta vartaloa!

Lantionpohjalihakset kannattavat ja tukevat myös meidän tärkeitä sisäelimiämme, kuten virtsaputkea, emätintä ja peräsuolta. Näillä lihaksilla on siten tärkeä rooli virtsan- ja ulosteenpidätyskykyyn. Lantionpohjalihakset ovat yhteydessä myös syvimpiin vatsa- ja selkälihaksiin ja tukevat näin myös asentoamme ja ryhtiämme.

Lantionpohjalihasten tuntoherkkyys, joustavuus ja jäntevyys ovat hyvin tärkeitä tekijöitä naisen seksuaalisen nautinnon kannalta. Lantionpohjalihasten hyvä kunto lisää emättimen seksuaalisia tuntemuksia ja parantaa orgasmia lisäten myös kumppanin nautintoa.

MITEN LÖYDÄN RAKKAUSLIHAKSENI?

Oman haasteensa lantionpohjalihasten löytämiseen luo se, että ne eivät näy päällepäin. Nämä lihakset eivät ole kuin hauis, jonka kehitys ja kasvu näkyy ulospäin. Katsopa treenin jälkeen jalkoväliisi, näetkö missä kunnossa lihakset ovat? Ei onnistu.

Miten ihmeessä ne rakkauslihaksiksikin kutsutut lantionpohjalihakset sitten oikein löydetään?

Voit kokeilla istumalla kovalle tuolille tai lattialle. Tunnet kaksi kovaa luista mykkyrää peppusi alla, ne ovat istuinkyhmyt. Istuinkyhmyjen välissä kulkevat lantionpohjalihaksesi. Ne kiinnittyvät lisäksi edessä häpyluuhun ja takana häntäluuhun. Ne ovat useassa kerroksessa, puhutaan pinnallisista ja syvistä lantionpohjalihaksista.

Jotta löydät oikealle alueelle, voit tehdä sormitestin. Laita sormet emättimeesi ja jännitä nyt peräaukkoa ja emätintä ylös- ja sisäänpäin. Sinun tulisi tuntea kevyt jännitys sormiasi vasten. Älä kuitenkaan ota mukaan pakaralihaksiasi. Pakarat ovat iso lihasryhmä, joka kovasti haluaisi auttaa.

Virtsasuihkun katkaisu on myös yksi tapa paikantaa lantionpohjalihaksesi, mutta tämä kannattaa tehdä vain kertaluontoisesti. Eli saatko katkaistua virtsasuihkun napakasti vai katkeaako se pidemmällä viiveellä? Virtsasuihkun kanssa ei kannata jäädä leikkimään, koska riskinä on, että rakko ei jatkossa tyhjene kunnolla.

Muista, että lantionpohjalihasten jännitys ei saa näkyä kasvoista, siinä ei myöskään hikikarpalo nouse otsalle vaan aivan päinvastaiseen päähän. Voit myös ajatella vetäväsi jalkaan oikein tiukkoja farkkuja, jolloin joudut puristamaan myös lantionpohjalihaksia tiukoiksi.

Venukseen ei ole helppoa löytää perille. Kuitenkin meidän pitäisi tuntea tämä lihas kuin paras ystävämme. Tietää, mistä se pitää, ja mikä on sen heikkous. Ja kukapa ei haluaisi olla rakkauden jumalattaren paras ystävä? Mystinen ja kuuma Venus päästää myös lähemmäs nautintoa, kun sen oppii tuntemaan. Silloin pystyy antamaan nautintoa ja iloa myös kumppanille.

 

Kokeile näitä:

Naiseuden kuningatar

Käy kylkiasentoon lattialla, alempi jalka hieman koukussa. Ota kädellä päällimmäisen jalan polvitaipeesta kiinni ja avaa lantio kunnolla auki.

Kohdista jännitys lantionpohjalihaksiin vetämällä emätintä ja peräaukkoa ylös- ja sisäänpäin. Pidä jännitys 10 sekuntia ja rentouta. Toista liike kahdeksan kertaa.

Tässä asennossa saat hyvin omat kuningatarvoimasi käyttöön – uskalla kokeilla myös paritreeneissä!

 

Summer love

Ota molemmilla käsillä tukea seinästä tai kesällä vaikka heinäladosta. Laita jalat hieman leveämmälle kuin hartiat.

Jos haluat lisää tehoa ja haastavuutta harjoitukseen, voit ottaa vielä leveämmän haara-asennon, jolloin et saa reiden sisäosia liikkeen avuksi. Olet varmasti huomannut, kuinka kovan pissähädän yllättäessä jalat hakeutuvat vaistomaisesti yhteen ja ristiin. Reiden sisäosan lihakset ovat nimittäin yhteydessä lantionpohjalihaksiin.

Tee tässä asennossa lantionpohjalihasten ”mäkitreeni”. Jännitä lantionpohjalihaksia portaittain niin, että ensimmäisellä portaalla jännität lantionpohjalihaksia hieman, toisella portaalla 50 %:n ja kolmannella portaalla sinulla on 100 %:n jännitys.

Kun rentoutat lihakset, niin tee sekin portaittain. Kun olet kiivennyt neljä kertaa ylös ja alas, tee neljä napakkaa jännitystä (heti 100 %). Toista nämä neljän kerran sarjat kaksi kertaa. Näin saat harjoitettua lantionpohjalihasten kesto- ja nopeusvoimaa.

 

Kesävinkki pariskunnille:

Liike on villi ja hulvaton kotileikeissä. Sitä voi myös kokeilla suojaisessa paikassa puutarhassa ja mökillä, ladonnurkalla ja miksei myös tauolla automatkan piristykseksi.

 

Jos kaipaat tukea harjoitteluun ja yksin ei tule harjoiteltua, niin käy tutustumassa Pysy Tiukkana -verkkovalmennukseen. Kuuden viikon valmennuksessa saat joka viikko harjoitteluohjeet fysioterapeuteilta. Näillä voit vahvistettua lantionpohjan- ja keskivartalon lihaksiasi tehokkaasti.

Valmennuksen asiantuntijana toimii naistentautien erikoislääkäri, pari- ja seksuaaliterapeutti Pirkko Brusila. Jotta keskivartalon kiinteytymisestä tulee tehokasta, saat myös ruokavalio-ohjeet ja ravintovalmennusta. Fysioterapeutit ja ravintovalmentaja ovat koko valmennuksen ajan tukenasi ja vastaamassa kysymyksiisi. Lue lisää valmennuksesta täältä >>

 

Harjoitukset:

Lähde: Bailamaman Pysy Tiukkana –kirja ja fysioterapeutti Maija Kiljunen

Kuvat: Sami Lamberg